1965 | 145 750 km | Skene - Sweden |
Vin: 13070 |
Warranty: No warranty other than general sales law for consumers. |
VAT: Not Reclaimable |
|
|
|
|
|
|
von Braun´s Review
Denna 1800 S 1965 har ett exceptionellt vackert utförande och började sitt liv som utställningsbil hos Volvoåterförsäljaren i Luleå i norra Sverige. Lackeringen i Grafitgrå (80) tillsammans med den röda inredningen får de flesta hjärtan att smälta. Det gjorde även Sven Jönsson, som vid tiden arbetade som tekniker på Bil & Traktor i Luleå. Han fick till sist förmånen att köpa bilen av sin arbetsgivare och den erhöll registreringsnummer BD50335. Sven behöll bilen ända till 1973. Den andra ägaren som också var från Luleå sålde den till Stockholm 1979 för att därefter byta ägare några gånger till. Den pålitliga B18 sportmotorn förefaller vara bilens originalmotor av numren att döma. Originalets dubbla SU förgasare har proffessionellt renoverats och försetts med SU original racing trattar med lösa filterhuvor. Det finns även traditionella luftfilter till bilen för den som önskar. Med original 4 växlad manuell växellåda + overdrive, samt bakaxel med lamelldiffbroms så känns den både komfortabel och modern att köra jämfört mot många 60-tals bilar. Under 2019 gjordes karossen helt plåtren och renoverades därefter grundligt. Under 2020 lackerades den i sin originalkulör "Grafitgrå 80". Denna kulör är idag en av de mest omtyckta kulörerna bland originalnyanser. Såväl lackering som interiör håller mycket hög standard och bör ej jämföras med arbeten på traditionella amatörrenoveringar. Bilens samtliga kromdetaljer såväl invändigt som utvändigt är originaldelar som har slipats och riktats innan de fått ett nytt lager av koppar och förkromning hos de bästa yrkesmännen i Europa. De flesta av interiörens paneler är nya. Sätesklädslar i läder har formanpassats och skräddarsytts med nya Pirelli resårband i stommen. Såväl bakruta som framruta är nya. Sidorutor är originalglas vilka bär på lite repor. Mattor är naturligtvis nya. Samtliga gummilister och lyktglas är nya. Motorn har tidigare renoverats och nu servats. Den visar en jämn kompression. Troligen är motorn försedd med en lite vassare kamaxel då den går riktigt bra i jämförelse med övriga P1800 vi kört. Förgasarna är proffessionellt nyrenoverade. Växellåda, bakaxel har servats och iordningställts. Bromsskivor fram samt bromsok är nya. Alla lås med nycklar är nya och renoverade. Du väljer själv vilka fälgar och däck du tycker passar bäst. Det finns 3 stycken set att välja mellan. Diamantborstade och helrenoverade klassiska svenska JP "Slot Mags" tillverkade av Tunaverken i Eskilstuna med bred klassisk vit däcksida på nya "Contio Paw Classic" däck. Det finns även ett set klassiska "Minilite" aluminiumfälgar med smal vit däcksida och nästan nya däck, men även ett set original 5,5" plåtfälgar med däck utan vit rand. Efter färdigställande under våren 2022 besiktigades bilen i Maj hos Bilprovningen. Eftersom den är mer än 50 år gammal så är den hädanefter helt skattebefriad och besiktningsbefriad för all framtid i Sverige. Bilen uppskattades och signerades av mannen som formgav Volvo P1800 - Pelle Petterson vid ett besök hos von Braun Sports Cars 2021. Mest komplett presentation finner du på vonBraun.com inklusive 59 stycken högupplösta foton på underede, motorrum, interiör och exteriördetaljer. Angiven mätarställning kan ej garanteras då mätaren börjar om från noll efter 10 000 mil.
Ordered optionals on this vehicle
Overdrive
Standard equipment
Front Disc Brakes
Sport 1,8 litre engine with dual SU Carbrettors
Sport Seats in Leather
Technical Data
Engine version: | B18, 1780cc, 4 cyl dual carb. | |
Power Output: | 80 KW | 109 PS |
Torque: | NM | lbft |
Length: | 4400 mm | 173" (in) |
Height: | 12800 mm | 504" (in) |
Width: | 1680 mm | 66" (in) |
Weight: | 1130 kg | 2491 lbs |
Wheelbase: | 2450 mm | 96" (in) |
Wheel Drive: | RWD | |
Fuel: | Petrol | |
Co | g/km | |
Nox: | mg/km | |
Topspeed: | 224 km/h | 139 mph |
Performance value (0-100km/h): | 10.1 sec. | |
Engine placement: | Rear longitudal engine | |
Weight Distribution (Front): | ||
Weight Distribution (Rear): | ||
Start of production: | 1961 | |
End of production: | 1968 |